köpta journalisterFör en tid sedan hade jag planen att dra in mer jobb till min webb och PR-firma Sasser Media Lab AB genom att antyda i NewsVoice att det enklaste sättet att få mig att inte ha tid med att kritisera läkemedelsbranschen (inkl vaccinindustrin),  KI:s Osher Centrum och vissa myndigheter etc, är för många uppdrag till firman.

Så skulle jag göra om jag som PR-konsult fick uppdraget stoppa en besvärlig journalist. En fredlig metod som ger win-win.

Jag iscensatte dock inte planen, men för ett par dagar sedan tipsade NewsVoice-läsaren Mayne Sundewall Hopkins om en dansk skandal som Aftonbladet plockade upp. Det gällde PR-byrån Waterfront Communications som tagit fram psykologiska profiler på danska toppolitiker för att underlätta för det danska tågbolaget DSB (motsv. SJ) att få igenom sina affärer. Uppgifterna redovisades av dansk tv, DR Nyheder.

Inte nog med det. Det avslöjades att Waterfront Communications på DSB:s uppdrag försökt ”oskadliggöra” en frilansjournalist genom att förse honom med så många frilansuppdrag så att han inte fick tid att ägna sig åt DSB-kritisk journalistik!

Där satt den. Det är redan allmänt känt (inom PR och reklamvärlden) att PR-byråer kan förse journalister med uppdrag att skriva negativt eller positivt om händelser, ämnen eller personer beroende på vad som ska uppnås. Genom kontakter inom media kan sedan artiklarna publiceras mot ersättning.

Vi vet att många vetenskapliga artiklar i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter är spökskrivna och då undertecknade av välrenommerade professorer, som får ersättning för det. Läs mer:  ”Scientists credited on ghostwritten articles should be charged with fraud”, The Guardian.

NewsVoice har tidigare nämnt att lobbyisten Johan Thor, public affairs-chefen från GlaxoSmithKline (GSK), var hjärnan bakom HPV-vaccinets oerhört framgångsrika introduktion i Sverige. I arbetet inkluderades Sveriges Radio och ”positiva artiklar” i  tidningar.

Tillbaka till hur man stoppar NewsVoice. Problemet med att ge redaktören för mycket att göra på annat håll är att denne kan anlita skribenter och redaktörer som tar hand om skrivandet, administrerandet och publicerandet på NewsVoice. Effekten kan alltså slå tillbaka på avsikten. Risken för de korrumperade är även att extrapengar till firman går till NewsVoice-utveckling. Sedan har vi testamentstricket och ”a ship carrying a cargo that will never reach any port”. 😉

The Firm, Firman

Text: Torbjörn Sassersson


Relaterat: PR – köpt uppmärksamhet (Chefstidningen.se)

Alliansfritt Sverige: Alliansen fortsätter köpa PR tjänster av sina vänner – för dina pengar